Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza sailburua, Begoña Pedrosa, «oso pozik» agertu da astelehen honetan sindikatuekin lortutako akordioarekin. Bederatzi greba egun gogorren ostean heldu da akordioa, eta sailburuaren hitzetan, «eskola eta ikasleen ongizatea erdigunean» jartzea lortu dute. «Historikotzat» jo du lortutako akordioa, eta gaineratu du helburua hezkuntza publikoaren kalitatea hobetzea dela.
Pedrosak berak onartu du sindikatuek azken unean kalitatearen aldeko apustua egin dutela, hasierako eskaerak gehiago lotzen baziren ere soldaten igoerarekin. Azaldu duenez, zenbait neurri berri aurreikusten dira, tartean irakasleen formakuntza indartzea eta euskararen arloko mentoretza sistema ezartzea. Bere esanetan, kanpotik etorritako ikasleen kopurua asko igo da azken urteotan: «Orain 8.000 ikasle inguru ditugu egoera horretan, duela gutxi 3.000 besterik ez ziren».
Ratioen jaitsiera, baina irakasle kopurua zehaztu gabe
Sare publiko eta pribatuaren artean ikasle berrien banaketa orekatzen saiatzen ari direla adierazi du Pedrosak, eta sare publikoak %60ko pisua duela azpimarratu du. Bestalde, akordioan jasotako ratio jaitsierak, bere esanetan, ikasle bakoitzari arreta hobea eskaintzeko aukera emango du. Hala ere, sindikatuek iragarritako 800 irakasle gehiagoren kopurua ez du berretsi sailburuak.
ELAk ez du akordioa sinatu, baina Pedrosak ez du horren inguruan baloraziorik egin nahi izan. «Akordio hauek lortzea beti da prozesu konplexua», esan du, negoziazioaren luzera normaltzat emanez.
Digitalizazioa, eztabaidagai
Akordioan digitalizazioari buruzko aipamenik ez dagoen arren, gaiak indarra du. Pedrosak pandemiak erakutsi zuela digitalizazioaren beharra gogorarazi du eta EAEko eredua babestu du: «Gure ikastetxeetan profesionalak prestatzen ditugu pantailen erabilera egokia sustatzeko». Gainera, iragarri du digitalizazioaren inguruko estrategia berria aurkeztuko dutela laster.
Steilas: lorpenen eta erronken artean
Steilas sindikatuak, akordioaren aldeko %80ko babes sindikalaren barruan, adierazi du lorpen hau langileek egindako borrokari esker izan dela. Neurri onuragarriak jasotzen dituela aitortu dute, baina oraindik erronka asko daudela ere nabarmendu dute. «Ez dugu hemen amaitzen», adierazi dute, eta eskola-segregazioaren aurkako borrokan sakontzeko asmoa agertu dute, aukera berdintasuna eta kohesio soziala bermatuko duen hezkuntza sistema publiko bakarra aldarrikatuz.
Sindikatuek sindikalismoaren batasunari ere garrantzi berezia eman diote, greba jendetsuen arrakasta horri lotuz. Hala ere, Hezkuntza Sailaren jarrera salatu dute, hasieran edukirik gabeko proposamenak egin zituela eta presazko ekimenetan jardun zuela mobilizazioaren eraginez.
Azkenik, soldata kontua borroka politikotzat jo dute, itunpeko hezkuntzaren pareko ordainsariak desegin nahi izan dituztelako. Aldi berean, bestelako gai askoren alde ere egin dutela azpimarratu dute: lan-zama arintzea, erretiroaren baldintzak hobetzea, euskararen sustapena edota lan osasuna, besteak beste.