Euskal Herriko Unibertsitateak (EHU) uda honetan ere ezagutzaren truke eta gizartearen erronken inguruko hausnarketa bultzatu ditu, Udako Ikastaroen 44. edizioarekin. Guztira, 14.330 pertsona izan dira aurrez aurre edo online parte hartu dutenak —iaz baino %5 gehiago—, nahiz eta eskaintza akademikoa iazkoa baino txikiagoa izan.
Antolatzaileen esanetan, azken urteotan helburua argia da: kantitatearen ordez kalitatea lehenestea. «Eskaintza murriztu dugu, baina parte-hartzeak eta edukien kalitateak gora egin dute», azaldu du Idoia Otaegui, Udako Ikastaroak (UIK) elkarteko zuzendari akademikoak, Donostiako Miramar Jauregian egindako balantze aurkezpenean.
EHUren udako eskaintza, formatu eta ikuspegi berrituekin
Aurtengo programak 170 ikastaro eta jarduera bildu ditu guztira, formatu ezberdinetan: 77 presentzial, 7 online soilik eta 86 bietan eskainiak. Donostia izan da jarduera gehienen gunea, baina Bilbo, Gasteiz, Baiona eta beste 12 euskal udalerri ere izan dira ezagutzaren topagune.
Juana Goizueta, EHUko Gipuzkoako campuseko errektoreordeak, nabarmendu du ikastaroek «unibertsitate publikoaren izaera ireki eta soziala sendotu» dutela, gizartearen erronken inguruko eztabaida kritikorako gune bihurtuz.
Emakumeak nagusi parte-hartzaileen artean
Ikasleen artean, emakumeek osatu dute gehiengo argia: parte-hartzaileen %61 emakumeak izan dira, eta irakasleen artean, ia parekotasuna izan da (%49 emakume eta %51 gizon). Otaeguik azpimarratu du profilen aniztasuna izan dela edizio honetako ezaugarri nagusietako bat: adin tarte zabalak, lanbide ezberdinetako jendea eta prestakuntza maila desberdinetako parte-hartzaileak bildu dira.Gainera, gogobetetze indizeak “bikainak” izan dira berriro ere: balorazio orokorrak 10etik 9tik gorako notak jaso ditu.
Lankidetza instituzionala eta berrikuntza pedagogikoa
Aurten, EHUk Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza eta Zientzia, Unibertsitate eta Berrikuntza Sailen laguntza izan du, eta horri esker irakasleentzako bi programa berezi garatu dira: Irakasteko Ikasten eta Ikasiz Hezi. Programa horiek 25. urteurrena bete dute, eta ehunka irakasle bildu dituzte gai egunerokoak lantzeko, hala nola genero-identitateak, ongizate emozionala, berrikuntza pedagogikoa edo adimen artifiziala.
Bestalde, Irizar enpresarekin elkarlanean egindako ikastaroak modaren eta jasangarritasunaren inguruko hausnarketa ekarri dute, eta Jose Migel Barandiaranen lanari eskainitako saioek arkeologia, etnografia eta euskal mitologia berrikusi dituzte. Horrez gain, Gipuzkoako Foru Aldundiarekin elkarlana mantendu da, TopaGune proiektuaren bidez parte-hartze aktiboa sustatuz.
Mugaz gaindiko topaketak eta nazioarteko presentzia
EHUren Udako Ikastaroek gero eta proiekzio handiagoa dute nazioartean. Laugarren urtez jarraian, Akitania Berria-Euskadi-Nafarroa euroeskualdeko unibertsitate publikoekin batera mugaz gaindiko ikastaroak antolatu dira Baionan, eta 800 lagun baino gehiago bildu dira bost egunetan egindako bederatzi ziklotan. Era berean, programaren %70 erakunde, enpresa eta elkarteekin elkarlanean egin da, eta horrek edukien aniztasuna eta ikuspegi praktikoa sendotu ditu.
Gai nagusiak: adimen artifiziala, jasangarritasuna eta gizartearen erronkak
Uda honetan egindako ikastaroek gizarte garaikidearen gai nagusiak jarri dituzte mahai gainean. Besteak beste, adimen artifizialaren etorkizuna, generoaren eta hirigintzaren arteko harremana, fiskalitate berritzailearen beharra, klima-aldaketa eta demokraziaren etorkizuna izan dira eztabaidagai.
Interes berezia piztu dute Pedro Miguel Etxenikeren azken hamarkadetako garapen zientifikoari buruzko saioak, baita euskal autogobernua, etxebizitzaren krisia edo nazioarteko gatazkak (Gaza, Kolonbia…) jorratu dituzten ikastaroek ere.
Uda akademiko oparoa eta etorkizunari begira
Ekitaldi nagusiak uztailaren 2an eta irailaren 24an izan ziren: lehenengoan, Imanol Pradales lehendakaria izan zen inaugurazioan, eta Miren Arzalluz (Guggenheim Bilbao Museoko zuzendaria) aritu zen hitzaldi nagusian; azken jardunaldian, berriz, Jose A. Lozano konputazio-zientzian adituak adimen artifizialaren etorkizun kritikoa aztertu zuen.
Hiru hilabetez luzatu den programazioaren amaieran, arduradunen ondorioa argia izan da: «Udako Ikastaroak ezagutza eta hausnarketa kolektiboaren sinbolo bihurtu dira, eta gure helburua orain sendotzea eta etorkizunera egokitzea da».