Europako Parlamentuak oniritzia eman dio gidabaimenaren erreforma orokorrari, eta horrekin batera ateak ireki dizkio 17 urterekin gidabaimena lortzeari. Erabakia, ordea, ez da mugagabea izango: gazteek esperientziadun gidari batekin bidaiatu beharko dute 18 urte bete arte.
Neurriak, Estrasburgon astearte honetan onartu den erakundeen arteko akordioaren bidez, bide-segurtasuna hobetzea eta gidari gazteen prestakuntza sendotzea du helburu. Aldi berean, Europako gidabaimen digital bateratuaren sorrera ere jasotzen du, eta horrek mugaz gaindiko kontrola eta zigorren aplikazioa erraztuko ditu.
Hiruzpalau urteko trantsizioa
Erreformak oraindik azken pauso bat du: Europar Batasuneko Egunkari Ofizialean argitaratzea. Ondoren, estatu kideek hiru urteko epea izango dute araudia beren legeetara egokitzeko. Batzordeak gogorarazi duenez, 2023an ekin zitzaion bide-segurtasunaren erreforma integral honi, errepideetako arrisku handiak murrizteko. Europar Batasuneko datuek erakusten dute urtero 20.000 pertsona baino gehiago hiltzen direla istripuetan.
Gidari gazteentzako baldintzak
Orain arte baino lehenago gidabaimena lor daitekeen arren, baldintzak zorrotzak izango dira. 17 urterekin B kategoriako gidabaimena eskuratzen dutenek bi urteko probaldia gainditu beharko dute, eta denbora tarte horretan arauak estu bete beharko dituzte. Alkoholemia positiboarekin gidatzea, segurtasun-uhalik ez erabiltzea edo haurrak behar bezala ez lotzea, esaterako, zigor gogorragoekin ordainduko dira.
Bestalde, kamioi-gidarien kasuan ere gutxieneko adina 17 urtera jaitsiko da, baina soilik norberaren lurraldean gidatu ahal izango dute, esperientziadun gidari baten zaintzapean. Horrela, EBk gidari profesionalen eskasia arintzea bilatzen du, segurtasuna arriskuan jarri gabe.
Txartel digital bateratua: 2030erako helburua
Erreformaren beste berrikuntza nagusietako bat da Europako gidabaimen digitalaren sorrera. 2030erako aurreikusita dago sistema berri hori martxan egotea, eta EBko herrialde guztiek onartuko dute. Txartel digitalak 15 urteko indarraldia izango du turismo eta motozikletetarako, baina, nortasun-agiri moduan ere erabiltzen den estatuetan, epea 10 urtera murriztuko da. Hala ere, gidariek aukera izango dute nahi izanez gero bertsio fisikoa eskuratzeko.
Arau-hauste larriek mugaz haraindi ere ondorioak izango dituzte
Orain arte, gidabaimena kendu edo etenda zuen pertsona batek beste estatu batean gidatzen jarrai zezakeen, hango agintariek ez baitzuten zigorra automatikoki ezartzen. Erreforma berriarekin, Europako gidabaimenen sare digitalaren bidez informazioa partekatuko da, eta zigorrak EB osoan eraginkorrak izango dira. Horrela, alkoholaren edo drogen eraginpean gidatzea, edo istripu hilgarriak eragitea, ez dira soilik herrialde batean zigortuko, baizik eta guztietan.
“Zigorgabetasunaren amaierarako urrats garrantzitsua”
EAJko eurodiputatu Oihane Agirregoitia, Garraio Batzordeko kidea eta erreformaren txostengilea, pozik agertu da akordioarekin: «Europako errepideetan biziak arriskuan jartzen dituenak, zein herrialdetan dagoen bere gidabaimena kontuan hartu gabe, erantzungo du orain», azaldu du ohar batean.
Agirregoitiaren ustez, erreformak bereziki mugaz gaindiko eremuetan izango du eragin positiboa, non orain arte “zigorgabetasuna” nagusi izan den. «Arazo horri irtenbide eraginkorra emateko aukera izango dugu orain», gaineratu du eurodiputatuak.


