2025ean 150 urte beteko dira Suitzan egin zen elikagai-asmamen berezi batek —txokolate esneztatuak— mundu osoan iraultza komertzial eta kultural bat eragin zuenetik. Daniel Peter industrialak 1875eko udazkenean Veveyko bere lantegian egindako esperimentu haiek, urteetako saio eta hutsen ondotik, nazioarteko gozoen historian arrastoa utzi zuten.
Emaitza ez zen soilik zapore berria: denborarekin, txokolate esneztatua Suitzako bigarren esportazio nagusi bihurtu zen, gaztaren atzetik.
Nestlek gordetako istorioa: edari bero batetik tableta gozo batera
Nestlek, Peterrek sortutako enpresek eta beste zenbait txokolategilek osatutako multzoa erosi zuenetik, asmamen haren historia artxiboetan gorde izan du, eta EFE agentziari lehen aldiz erakutsi dio nola jaio zen gaur egun mundu osoan ezagutzen den produktua.
Txokolatea, hasiera batean, edari gisa kontsumitzen zen, urarekin eta espeziekin nahastua. Peterrek, ordea, aukera ikusi zuen kakaoa esnearekin uztartzeko, eta saiakera haiei esker abiatu zen eraldaketa. Garai hartan, Henry Nestleren fabrika alboan zuen, eta historian eta artxiboetan oinarrituta, Lisane Lavanchy historialariak azaltzen du hurbiltasun horrek «litekeena dela inspirazio iturri izatea».
Peterrek lehenengo probetan esne kondentsatua erabili zuen, baina erronka handiena bestelakoa zen: nola uztartu gantz handiko kakaoa eta esnea egonkortasuna galdu gabe. «Erronka handienetako bat ura ahalik eta gehien kentzea izan zen, nahasketa ez desegiteko», azaldu du Lavanchyk.
Mundura irekitako atea: prezio merkeagoa eta arrakasta soziala
Esnearen erabilerak ez zuen soilik testura leundu. Kakaoaren kantitatea gutxituz, produktua merkatzea ekarri zuen, eta horrek txokolatea herritar gehiagori eskuragarri bihurtu zien. Ondorioa, historiaren arabera, argia izan zen: masa-kontsumoaren aroan, txokolate esneztatua azkar hedatu zen eta nazioarteko erakusketa handietan saritu zuten.
Saririk eta kopiagilerik ez zen falta izan. Garai hartan patenterik ia ez zenez, beste fabrikan batzuk —Cailler kasu— berehala hasi ziren antzeko produktuak sortzen. Azkenean, Peterrek eta Cailler familiak aliantza ekonomikoa eta pertsonala osatu zuten; Cailler, gainera, gaur egun oraindik merkatuan mantentzen den txokolate markarik zaharrena da.
2025erako omenaldia Broc-eko museo ezagunenean
Egilearen lana aitortzeko, Cailler-en fabrikan dagoen museoak sarrera aretoan erakusketa txiki bat irekiko du 2025ean. Erakundearen zuzendariak, Fleur Helmigek, nabarmendu du: «Urteurren honek gure historiaren parte esanguratsu bat gogorarazten du, eta Daniel Peterri omenaldia egitea ezinbestekoa iruditu zaigu».
Suitzako iruditeria kolektiboan txokolateak duen indarra ere gogorarazi du: «Mendiek, alpeek eta behiek elikatzen duten irudi horrek txokolatea bihurtu du herrialdearen ikur nagusietako bat».
150 urte igaro eta oraindik ere Suitzaren nortasunaren zutabe
Esne txokolatearen sorrera ez zen soilik produktu berri baten jaiotza: industria oso baten pizgarria izan zen, eta Suitza nazioartean ezagutzera emateko moduetako bat.
150 urteren ondoren, oraindik ere Peterrek gordetako koaderno hartako oharrak dira mundu osoko milioika kontsumitzaileri goxotasuna eskaintzen dien asmamenaren abiapuntua.



