Sare sozialetan zabaltzen den iragarki batek askoren urdaila irauli eta beste batzuen jakin-mina pizten du, galdera bakar batekin: «Eta galdu ditugun senide maiteak gure etorkizunaren parte izango balira?». Irudiek ez dute metaforarik erabiltzen: haurdun dagoen emakume bat agertzen da, adimen artifizialarekin berreraikitako ama zenduarekin elkarrizketan.
Handik gutxira, “amona” digital bera jaioberri bati ipuin bat kontatzen ikusten da, eta beste eszena batzuetan biloba koskortuarekin hizketan jarraitzen du. Pieza horren atzean dagoen mezua ere zuzen doa: grabazio labur batekin abiatuta, abatar bat sortzea posible dela iradokitzen du, eta leloak promesa borobiltzen du: «2wai-rekin, hiru minutuk betiko iraun dezakete».
2wai: aktore baten eta ekoizle baten apustua
Iragarkiaren atzean «2wai» izeneko aplikazioa dago. Proiektua Disney-ko aktore izandako Calum Worthyk eta Hollywoodeko ekoizlea den Russell Geyserrek garatzen dute. Worthyk, gainera, helburuaren definizio anbiziotsu bat jartzen du mahai gainean, egitasmoari norabidea emanez: «gizateriaren artxibo bizia» sortzen ari dela azaltzen du.
Nola aurkezten du enpresak: «HoloAvatar» izeneko interfaze animatuak
Aplikazioaren oinarrian erabiltzaileek sortu ditzaketen abatar digitalak daude; enpresak «HoloAvatar» deitzen die. Haien deskribapena ere zehatza da: animaziodun interfazeak dira, eta helburua benetako pertsonak irudikatzea edo, bestela, pertsonaia fikziozkoak “biziaraztea” da, elkarreragin moduko bat ahalbidetuz. 2wai App Store-n eskuragai dago iOS sistema dutenentzat, eta, hortaz, proposamena ez da ideia teoriko bat soilik: aplikazio gisa kontsumitzeko prest dagoen produktu baten itxura hartzen du.
Norberak sortutakoa ez ezik, “prest” datozen pertsonaiak ere bai
2wai-k, gainera, ez du dena erabiltzailearen esku uzten. Aurrez diseinatutako «HoloAvatar» batzuk ere eskaintzen ditu: «Darius» izeneko entrenatzaile pertsonala, «Celeste» izeneko astrologoa eta «Luca» izeneko sukaldaria. Horrek aplikazioaren erabilera-esparrua zabaldu egiten du: alde batetik, norberaren inguruko abatar pertsonalizatuetara bideratzen da; bestetik, laguntzaile edo erreferentziazko pertsonaia modukoetara.
Fikziotik egunerokora: Black Mirror-en itzala
Eztabaidak ezinbestean eramaten du askoren burua Black Mirror telesailera, teknologiaren bilakaerak ekar ditzakeen egoerak irudikatu izan dituen fikziora. 2013ko Be Right Back atalean, hildako senitartekoen abatar artifizialekin harremana izaten duten pertsonak agertzen dira, eta hamabi urte igaro ondoren, telesailak planteatzen duen aurreikuspena eguneroko errealitatearen atarian kokatzen dela iradokitzen du 2wai bezalako proposamen batek.
Erreakzioak: dolua, etikaren muga eta negozioaren itzala
Iragarkiak jasotzen duen erantzuna ez da neutroa. Sareetan iruzkin gogorrak pilatzen dira, eta askok ez dute “teknologia berritzaile” gisa irakurtzen, baizik eta doluarekin eta gizatasunarekin lotutako galdera deseroso gisa. Hona zabaltzen diren adierazpenetako batzuk: «inoiz ikusi dudan ideiarik zitalena da», «hau izugarria da», «errealitatea baztertu eta doluaren ohiko prozesua saihesteko modua da», «gizatasuna kentzen du, eta ez da zintzoa», eta «mina negozio aukera bilakatzen du honek».
Horiek guztiek norabide berean seinalatzen dute: galera pertsonala “betiko presente” mantentzeko aukerak, batzuentzat kontsolamendua izan arren, beste askorentzat arrisku emozional eta etiko bihurtzen dela, bereziki merkatu-logikarekin gurutzatzen denean.



