Eskuko bagajeagatik kobratzeak piztutako eztabaidak beste atal bat ireki du Europan. Europako Batzordeak Espainiaren aurkako arau-hauste prozedura abiarazi du, aire konpainiek prezioak ezartzeko duten askatasuna mugatzen duelakoan. Neurria pozik hartu du Ryanairrek, eta gogor salatu du Espainiako Gobernuak, bi aldeek guztiz kontrako jarrerak agertuta.
Bruselak bi hilabeteko epea eman dio Madrili bere araudia Europako legedira egokitzeko; bestela, auzia Europar Batasuneko Justizia Auzitegira bidal dezake. Erabakiaren jatorria duela ia urtebete dago: Kontsumo Ministerioak 179 milioi euroko isunak ezarri zizkien Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian eta Volotea konpainiei, bidaiariei kabinako maletagatik aparteko ordainketak egiteagatik.
Espainiako Gobernua: “Brusela konpainien alde jarri da”
Erreakzioak berehala iritsi dira. Pablo Bustinduy, Kontsumo ministroak, Batzordearen jarrera «penagarria» dela adierazi du eta leporatu dio «zigortutako enpresen abokatu defendatzaile bihurtu izana». Ministroaren arabera, Espainiak ez du atzera egingo, eta Bruselari azaldu dio eskuko bagajea kobratzea praktika abesiboa dela, «bidaiarien oinarrizko eskubideak urratzen dituelako».
Gobernuak argudiatu du bere araudiak segurtasunaren eta arrazoizko neurriaren printzipioetan oinarritzen dela, eta Europako legediak onartzen duela prezioen askatasuna, betiere baldintza horiek betez gero.
Aire konpainiak pozik eta kontsumitzaileak haserre
Airelineen artean, Batzordearen erabakiak arnasa ekarri du. Aire Lineen Elkarteak (ALA) uste du Espainiak «gehiegizko neurriak ezarri zituela» eta pozik hartu du konpainiek «beren prezioak libreki finkatzeko eskubidea» berreskuratzeko aukera.
Kontrako muturrean, Kontsumitzaile eta Erabiltzaileen Federazioak (CECU) Bruselaren jarrera «onartezintzat» jo du. Elkarteko zuzendari David Sanchezek gogorarazi duenez, «badirudi orain eskuko bagajea luxuzko produktu bihurtu dela». Halaber, azpimarratu du EBko Justizia Auzitegiak 2014an ebatzi zuela kabinako maletak «aireko garraioaren funtsezko zatia» direla, baldin eta pisu eta neurri egokiak betetzen badira.
Etorkizun zalantzazkoa: auzia EBko epaitegietan amaitu daiteke
Oraindik ez dago azken erabakirik, eta Bruselako espedientea hasierako fasean dago. Batzordeak irizpen arrazoitua bidali diezaioke Espainiari, eta, akordiorik ez bada, auzia Europako Justizia Auzitegira eramango du.
Bien bitartean, eztabaidak zabalik jarraitzen du: eskuko bagajea bidaiarien oinarrizko eskubidea al da, edo ordaindu beharreko zerbitzu bat? Erantzuna ez dago argi, baina argi dagoen gauza bakarra da auzi honek aire konpainien negozio eredua eta kontsumitzaileen babesa berriro jarriko dituela mahai gainean.