Europako Batzordeak proposamen bat jarri du mahai gainean, 2035etik aurrera errekuntzako ibilgailu berriak merkaturatzeari ezarritako debekua leuntzeko. Helburu klimatikoa mantendu arren, Bruselak “ekoizpen mugatu” bati atea zabaldu nahi dio, eta isurien murrizketa-eskakizuna %90era eramatea planteatzen du (2021eko mailarekiko), automobilgintza sektoreak bizi duen ziurgabetasunari —elektrikoen eskaria motelduz, Txinako lehiakideak gogortuz eta AEBtako neurriak tarteko— erantzuteko.
Neurria, sektorearentzako “salbamendu” modura
Pakete zabalago baten barruan kokatu du Batzordeak aldaketa, eta Stephane Sejourne Industria Estrategiako arduradunak sektorearentzako «salbamendu» gisa aurkeztu du; haren esanetan, tresna guztiak baliatuko dituzte: sinplifikazioa, malgutasuna, “lehentasun europarra”, laguntza zehatza eta berrikuntza. Bestetik, Valdis Dombrovskisek ohartarazi du automobilgintza “bidegurutzean” dagoela, eta azkar jokatzeko deia egin du.
2035era begira: %90eko murrizketa eta %10eko “tartea”
Batzordeak azpimarratzen du neurriak ez duela aldarazten neutraltasun klimatikoaren helburua (2050erako) eta, 2035ean, errekuntzarekin lotutako isuriak %90 jaisteko betebeharra ezarriko litzatekeela. Praktikan, horrek %10eko tarte bat uzten du bestelako soluzioei lekua egiteko: elektrikoa eta hidrogenoa ardatz izanda, baina hibrido entxufagarriak, autonomia-luzatzaileak, hibrido arinak edota barne-errekuntzako motorra duten zenbait modelo ere “paperean” sartuta.
Beste aldaketa batzuk: furgonetak, kamioiak eta enpresa-flotak
Paketeak beste doikuntza batzuk ere jasotzen ditu. Batetik, Batzordeak furgoneten CO2 murrizketa-eskakizuna berrikustea planteatzen du: 2030erako %40ko jaitsiera (2021arekiko), lehen aurreikusitako %50aren ordez. Kamioien kasuan ere, 2030era begirako malgutasun tarte handiagoak proposatzen ditu.
Bestetik, enpresa-flotei buruzko zuzentarau bat iragarri du, erosketa berrien zati handia (Batzordeak azpimarratzen duena) hortik datorrelako. Helburua da emisio baxu edo nuluko ibilgailuen eskaria bultzatzea, eta lotesleak liratekeen xedeak ezartzea estatu kide bakoitzarentzat; araua 250 langiletik eta 50 milioi euroko fakturaziotik gorako enpresei aplikatzea proposatzen da.
“Auto elektriko txiki” europarra eta baterientzako 1.800 milioi
Batzordeak, gainera, Europan ekoitzitako auto elektriko txiki eta eskuragarrien aldeko apustua egin du: gehienez 4,2 metroko ibilgailuentzako azpikategoria arautzaile berri bat, “karga” gutxiagorekin eta pizgarri zehatzekin, ekoizpena merkatze aldera (adibidez, aparkatzeko erraztasunak edo ordainpeko bideetan salbuespenak, eta hamar urtez eskakizun berrietatik libratzeko aukerak).
Azkenik, baterien industriarentzako 1.800 milioi euroko laguntza-plana aurkeztu du, finantzaketa, lehengai kritikoetarako sarbidea, eduki europarraren eskakizunak eta ikerketa indartzea uztartuta; Bruselaren kalkuluen arabera, burokrazia sinplifikatuta industriari urtean 700 milioi euro aurreztea ere aurreikusten da.
Oraindik negoziatu beharreko proposamena
Aurkeztutako testua lehen urratsa da: Kontseiluak eta Europako Parlamentuak eztabaidatu eta negoziatu beharko dute, behin betiko bertsioa onartu aurretik.



